13 Sentinels: Aegis Rim – recenzja (Switch). Który jest synem kogo?

Gra dostępna na:
PS4
SWITCH
13 Sentinels - grafika główna

Jest taka słynna scena z polskiego programu kryminalnego, w którym jeden z policjantów, przesłuchujących nie pierwszej świeżości świadkową, próbuje dojść tego, który jest synem kogo. Sięgając po 13 Sentinels: Aegis Rim dość szybko zaczniecie się z nim utożsamiać, wielokrotnie zadając sobie bardzo podobne pytanie. Produkcja Vanillaware, choć wyglądająca niepozornie, okazuje się bowiem niezwykle ambitna pod względem narracyjnym. Aczkolwiek, jeżeli zdamy sobie sprawę z tego, że grę wydał znany z cyklu Persona Atlus, nie powinno to w sumie dziwić.

Kaiju i wszystko inne

Fabularne skomplikowanie 13 Sentinels: Aegis Rim sprawia, że opowiadanie o opowiadanej przez Vanillaware historii to istne, naszpikowane potencjalnymi spoilerami pole minowe. Sam zarys opowieści, traktującej o grupie japońskich nastolatków, próbującej przy użyciu powstrzymać niszczące miasto kaiju brzmi przy tym kompletnie nieciekawie. W końcu cóż ciekawego może być w tego typu historii (przypominam, nie mówię teraz o potencjalnej widowiskowości gigantycznych robotów lejących równie gargantuiczne potwory po pyskach). Okazuje się, że całkiem sporo, ale o tym przekonać będziecie musieli się sami. Fabularne zawiłości 13 Sentinels: Aegis Rim to bowiem pole minowe, na którym pomyli się nawet najbardziej doświadczony saper, więc nieśpieszno mi, by na nie wstępować.

13 Sentinels - rozmowa w szkole
Sympatie gracza względem bohaterów zmieniają się wraz z postępami w rozgrywce.

Nie zostawię Was jednak z niczym, ale postaram się zdradzić absolutne minimum tego, czego należy się spodziewać. W największym skrócie, 13 Sentinels: Aegis Rim to opowieść science fiction, wykorzystująca chyba wszystkie możliwe inspiracje i klisze gatunku. Możecie pomyśleć o dowolnym filmie lub powieści fantastycznonaukowej, a gwarantuję, że jakiś jej element się tutaj znajdzie. Już na samym początku pojawia się chociażby motyw podróży w czasie, a wraz z kolejnymi kilkudziesięcioma godzinami robi się tylko ciekawiej i jednocześnie bardziej skomplikowanie. Do tego stopnia, że dojście do tego, który jest synem kogo, niemalże niemożliwe dla funkcjonariuszy polskiej policji, jawi się przy tym jako błahostka.

Odłóż telefon, skup się na grze

To jedna z tych produkcji, przy której należy pozostawać w bezustannym skupieniu. Twórcy lubują się bowiem w wodzeniu gracza za nos, a ważne z punktu widzenia opowieści informacje przetykać niezobowiązującymi rozmowami nastolatków – o chłopakach, nowych filmach z potworami czy też wyższości potrawy yakisoba pan nad „hemborgerami”. Sprawy nie ułatwia też fakt, że historia opowiadana jest w sposób zupełnie nielinearny. Mamy tu bowiem trzynastu grywalnych bohaterów, których historie nie tylko przeplatają się ze sobą, ale też poznawać możemy je w zasadzie w dowolnej kolejności, z wyjątkiem momentów, w którym gra wymusza na nas pchnięcie innego wątku do przodu, nim będziemy mogli kontynuować. Mało? 13 Sentinels: Aegis Rim podzielono ponadto na dwa tryby – przygodowy Remembrance, którego tyczy się powyższy akapit, i RTS-owy Destruction, który również obdarzono swoim wątkiem fabularnym, aczkolwiek tym razem już kompletnie liniowym. I tak, oba te tryby są ze sobą ściśle powiązane.

13 Sentinels - bajerka
Nawet pomniejsze dialogi skutecznie buduję rysy charakterologiczne bohaterów.

Zdaję sobie sprawę, że opis ten może być dla wielu zniechęcający, ale mimo wszystko całą tą fabularną gmatwaninę śledzi się całkiem gładko. Kolejne rozdziały systematycznie wypełniają luki w naszej wiedzy. Jedynym warunkiem jest uważne śledzenie dialogów, aczkolwiek nawet jeżeli coś przegapicie, to w zakładce Analysis znajdziecie oś wydarzeń oraz pełen informacji o świecie kodeks, który powinien pomóc Wam w uzupełnieniu braków i tym samym wróceniu na fabularne tory.

Prawdziwych przyjaciół…

Charakterystyczni dla produkcji spod egidy Atlusa są zazwyczaj świetnie napisani bohaterowie i nie inaczej jest tutaj. Trzynastkę protagonistów 13 Sentinels: Aegis Rim oraz garść towarzyszących im postaci drugoplanowych wykreowano wręcz po mistrzowsku, obdarzając każdego z nich wyraźną osobowością i motywacjami. To w sporej mierze zasługa wspomnianych wcześniej rozmów o głupotach oraz licznych elementów komediowych, pozwalających nakreślić ich charaktery oraz rozwinąć relacje między nimi. W efekcie trudno jest tutaj nie poczuć sympatii do w zasadzie każdego z bohaterów tej opowieści, nawet jeżeli z początku mogą wydawać się odrzucającymi. To kolejny przejaw tego, jak bardzo Vanillaware lubi wodzić gracza za nos i bawić się jego oczekiwaniami.

13 Sentinels - płonące miasto
Gra nieustannie zachwyca swoją oprawą.

Przeszłość i zniszczenie

Pod względem rozgrywki jest już natomiast mniej kolorowo, co wcale nie znaczy, że źle. 13 Sentinels: Aegis Rim jest mechanicznie kompetentne, ale do ekranu przyciąga historia, a nie gameplay. Tryb Remembrance przybiera formę dwuwymiarowej przygodówki, zbliżającej się niebezpiecznie blisko terytorium visual novelek. Gdyby nie możliwość dowolnego poruszania się po odwiedzanej w danym momencie lokacji i sporadycznej konieczności odkrycia odpowiedniej kolejności wchodzenia w interakcję z przedmiotami i ludźmi (bywa to przy tym frustrujące, bo gra raczej średnio popycha nas w odpowiednim kierunku), 13 Sentinels: Aegis Rim można byłoby spokojnie określić powieścią wizualną właśnie. Lwia część zabawy w trybie Remembrance upływa bowiem na rozmowach i rozmyślaniach protagonistów nad rozmaitymi kwestiami. Tempo jest przy tym dość powolne, więc zalecam granie na siedząco, a nie ze Switchem w łóżeczku, bowiem można się wówczas zbyt mocno zrelaksować.

Tryb Destruction to z kolei RTS pełną gębą, obdarzony dodatkowo elementem obrony bazy. To właśnie tutaj lejemy olbrzymie potwory po pyskach, uprzednio wybierając spośród trzynastki protagonistów szóstkę śmiałków, która ruszy do boju naprzeciw maszkarom. Każdy z bohaterów dysponuje szeregiem umiejętności, które możemy odblokowywać oraz ulepszać za zdobywane w obu trybach punkty meta-chips. Należy o tym pamiętać, bo niektóre z nich naprawdę mocno ułatwiają obronę terminala, którego zniszczenie – niespodzianka – zakończy misję porażką. By zwyciężyć, musimy zatem albo zaciukać wszystkie kaiju na mapie lub przetrwać dwie minuty, po których rdzeń w terminalu osiąga pełną moc i niszczy przeciwników wyładowaniem elektromagnetycznym. Cały ten tryb jest jednak zrealizowany zaledwie poprawnie i rumieńców zaczyna nabierać dopiero na późniejszych etapach, kiedy to przeciwników jest więcej, a ich siła rośnie proporcjonalnie do liczby. Wciąż jednak uważam, że jest to najsłabszy element gry.

13 Sentinels - potężny atak
Pole walki może z początku odstraszać i wydawać się chaotyczne, ale dość szybko zaczynamy łapać, co i jak.

Niedoskonałe arcydzieło

Zwłaszcza że zawodzi on pod względem wizualnym. Dziwny zarzut, wiem, ale to bynajmniej nie kopara, a co innego opadnie fanom walk robotów i potworów na widok reprezentujących trójkątów i kwadratów je reprezentujących. Pozostawienie tych wszystkich epickich starć wyobraźni graczy uważam za skandaliczne, aczkolwiek zobaczywszy liczbę jednostek na ekranie w późniejszych etapach, jestem w stanie zrozumieć ten zabieg. Winy trybu Destruction z nawiązką odkupuje natomiast Remembrance, cieszący oko przepiękną dwuwymiarową oprawą z zachwycającymi wręcz niekiedy tłami i świetnymi sylwetkami bohaterów, okraszonych dodatkowo majestatycznie się prezentującym oświetleniem. Scenki wprawdzie wciąż są dość statyczne, ale nic to, bo oczy i tak ucztują, a i uszy nie mają czego zazdrościć, bo również muzyka i japoński dubbing wypadają kapitalnie. Głosy można też przestawić sobie na angielskie. Brzmią nieźle, ale w moim odczuciu wybijają z klimatu. Polskiej wersji, nawet kinowej, niestety brak.

Miło mi też zakomunikować, że choć grałem na Switchu, to nie uświadczyłem żadnych problemów technicznych czy nawet zbyt częstych spadków klatek, co w przypadku tej konsoli nie jest akurat niczym pewnym. W zasadzie jedyne zgrzyty pojawiały się, kiedy na morze przeciwników spadała nawałnica rakiet, co skutkowało drobnymi przycinkami. Było to jednak tak rzadkie i trwało na tyle krótko, że wspominam o tym wyłącznie z obowiązku. 13 Sentinels: Aegis Rim przez lwią część czasu działa zatem stabilnie, a i żadnych błędów również nie powinniście uświadczyć.

13 Sentinels - Sentinel

Który jest synem kogo?

Dla fanów japońszczyzny jest to pozycja absolutnie obowiązkowa. 13 Sentinels: Aegis Rim to niezwykle ambitna produkcja, która – co najważniejsze – w pełni spełnia ambicje swoich twórców. Można narzekać na mało wyszukaną rozgrywkę i prezentację trybu Destruction, ale to zaledwie kropla dziegciu w morzu fabularnego i artystycznego miodu, który skrywa w sobie ta niepozorna produkcja. To ponadto produkcja, która całe swoje fabularne skomplikowanie wynagradza z nawiązką, więc jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście, a lubicie klimaty s-f, to koniecznie nadróbcie zaległości.


Jeżeli podobał Wam się materiał, to koniecznie dajcie znać na X (dawny Twitter), naszym Discordzie lub Fediverse. Jesteśmy też dostępni w Google News!


Kup 13 Sentinels: Aegis Rim (Switch)

Reklama produktu w Ceneo.pl

Avatar photo
Moim ulubionym kolorem jest zielony, ale akceptuję też niebieski i czerwony. Choć preferuję siedzenie na kanapie, nie wzgardzę nawet taboretem. Staram się bowiem nie ograniczać i grać we wszystko, na wszystkim. Pasję do grania z radością łączę ze swoją drugą miłością – pisaniem.
Scroll to top