Kilka dni temu został opublikowany poradnik dla początkującego gracza World of Warcraft, w którym to sporadycznie pojawiały się różne określenia, mogące wprawić nowych graczy w zakłopotanie. Dlatego też postanowiłem stworzyć taki swego rodzaju “Słownik slangu gracza”. Na początku oczywiście będą tutaj określenia związane z MMORPG/World of Warcraft, aby niejako stworzyć dopełnienie wspomnianego poradnika. Dzięki temu zawsze będziecie mieć go pod “ręką”, który to będzie podzielony na: PvE / PvP / Reszta.
PvE – slang związany z aktywnością Player vs Environment (z ang. Gracz kontra Środowisko/AI) w World of Warcraft
Tutaj znajdziecie tak naprawdę zbiór najpopularniejszych określeń związanych z instancjami oraz raidami potocznie nazywanymi lochami:
- Boss – główny przeciwnik w raidzie/instancji posiadający kilka mechanik, które gracze muszą wykonać, aby go pokonać.
- Adds – dodatkowi przeciwnicy podczas walki z bossem.
- Mob/trash – grupy przeciwników znajdujące się pomiędzy arenami z bossem.
- LFR – Looking for raid – opcja do wyszukiwania losowych ludzi, z którymi pójdziemy na raid na najniższym poziomie.
- Norm – inaczej Normal jest to określenie poziomu trudności instancji 5 osobowej bądź raidu.
- HC – inaczej Heroic jest to określenie poziomu trudności instancji 5 osobowej bądź raidu.
- M+ – Mythic + jest to najwyższy poziom instancji 5 osobowej, który wzrasta i wraz z kolejnymi poziomami otrzymuje dodatkowe Affixy.
- Affix – dodatkowe najczęściej negatywne właściwości pojawiające się na wyższych M+, pojawiają się one rotacyjnie co tydzień na poziomach +2/+4/+6/+10.
- Key– klucz pozwalający otworzyć M+, aby go zdobyć należy zrobić zwykłego Mythica bądź M+ otwartego przez inną osobę w drużynie.
- Dep/Deplete – klucz, który nie został wykonany w ustalonym przez grę czasie.
- Stack – określenie to używane jest w momencie gdy grupa/raid muszą stanąć razem, np. lider drużyny powie na komunikatorze głosowym – stackujemy się na czaszce.
- Soak – z angielskiego oznacza “moczyć” tutaj natomiast chodzi o to, żebyśmy stanęli w miejscu danej mechaniki i ją “wchłonęli” np. świecącą plamę.
- Spread – rozstawić się/ rozbiec, czyli musimy stać w określonej odległości od siebie.
- Wipe – będąc na raidzie progresowym często takie stwierdzenie usłyszycie, oznacza ono, że z “jakiegoś” powodu, wszyscy umieramy i rozpoczynamy próbę od początku. Najczęściej takim powodem jest śmierć tanka, gdy nie mamy już wskrzeszenia.
- Ress – skrót od resurrection czyli po prostu wskrzeszenie.
- CR – Combat Ress, analogicznie do poprzedniej frazy tylko tym razem chodzi o wskrzeszenie podczas walki.
- Frontal – jest to rodzaj ataku, wykonywany przez przeciwnika przed siebie, najczęściej śmiertelny dla wszystkich poza tankiem. Dlatego też tankowie trzymają bossa tyłem do reszty drużyny.
- BiS – z angielskiego Best in Slot, innymi słowy najlepszy przedmiot w danym miejscu naszego ekwipunku, np. broń.
- Tank – rola odpowiedzialna za utrzymanie uwagi bossa na sobie.
- MT/OT – skróty z angielskiego Main Tank oraz Off Tank, czyli główny tank i asekurujący tank. W przypadku instancji 5 osobowych mamy tylko jednego tanka, w raidzie najczęściej 1 MT i 1 OT.
- CD – skrót z angielskiego Cooldowns, innymi słowy nasze odpałki zarówno ofensywne jak i defensywne.
- CC – Crowd control inaczej kontrola tłumu, czyli pozbawiamy przeciwnika możliwości poruszania się.
- Kite’owanie – jest to czynność którą wykonują najczęściej hunterzy, polegająca na odciąganiu przeciwników nie otrzymując przy tym obrażeń. Obecnie rzadko spotykana na retailu w przeciwieństwie do classica.
- Mark – znacznik ustawiony przez lidera/asystenta grupy celem oznaczenia miejsca gdzie w danym momencie ma się np. stackować grupa.
- Single Target – skupiamy się na zadawaniu obrażeń jednemu celowi.
- Cleave – zbijanie addów podczas bicia głównego targetu.
- AoE – ataki obszarowe.
- LoS – jest to skrót z angielskiego Line of Sight oznaczającego linia wzroku, czyli chowamy się tak aby przeciwnik nie mógł nas zaatakować, ponieważ nas “nie widzi”.
- Buff – wzmocnienie.
- Debuff – osłabienie.
- Progress – najczęściej odcinek raidu, podczas którego próbujemy zabić danego bossa po raz pierwszy.
- Farma – Bossowie którzy już zostali zabici kilka razy i nie powinni sprawić problemu, a których musimy zabić, aby dojść do bossa progresowego.
- Rio – punkty które otrzymujemy za zrobienie M+ w czasie, im więcej punktów tym jesteśmy wyżej w rankingu.
- Inv – skrót od angielskiego invite, inaczej prośba o dołączenie do drużyny.
- Invis – skrót od potion of invisibility i jej pokrewnych, oznacza to, że w danym momencie należy wypić ów miksturę, aby zyskać czasową niewidzialność, celem ominięcia trashu.
PvP – slang związany z aktywnością Player vs Player, czyli gracz kontra gracz w World of Warcraft
Tutaj tych zagadnień będzie nieco mniej, z racji na to, że część pokrywa się z tymi od PvE, zatem przejdźmy do tak zwanego Warcraft’owego “mięska”:
- BG – skrót od angielskiego słowa Battleground, czyli pole bitwy. Jest to miejsce gdzie stają przeciwko sobie 2 drużyny i wygrywa ta która wykona cele mapy jako pierwsza.
- RBG – rated battleground, podobnie jak w wyżej wymienionym przypadku, z tą różnicą, że rated battleground jest trybem rankingowym.
- 2v2/3v3 – jest to specjalny tryb PvP, gdzie na arenie walczą z sobą dwie drużyny 2 i 3 osobowe. Wygrywa ta, która zabije przeciwną jako pierwsza.
- INC – skrót od angielskiego incoming, czyli ostrzeżenie że nadchodzi przeciwnik do miejsca w którym się znajdujemy.
- AB – skrót od nazwy battlegroundu Arathi Basin, opartego o rozgrywkę dominacji na mapie.
- AV – skrót od nazwy battlegroundu Alterac Valley, gdzie wygrywa drużyna, która zabije dowódcę przeciwnej frakcji.
- WSG – skrót od nazwy battlegroundu Warsong Gulch, typowy capture the flag.
- EotS – skrót od nazwy battlegroundu Eye of the Storm, będącego połączeniem dominacji z przejmowaniem flag.
- SotA – skrót od nazwy battlegroundu Strand of the Ancients.
- IoC – skrót od nazwy battlegroundu Isle of Conquest.
- Rat – jest to skrót od Rating czyli naszego punktowego “doświadczenia” w rozgrywkach kompetetytywnych.
Pozostałe pojęcia używanych przez graczy World of Warcraft
W tej sekcji znajdziecie całą resztę pojęć, które są używane przez społeczność graczy World of Warcraft, a które nie wpisują się w dwa poprzednie zagadnienia:
- DPS – skrót od angielskiego Damage per Second, czyli po prostu zadawane obrażenia na sekundę. Drugim znaczeniem DPS jest również rola w raidzie.
- mDPS – oznacza to role w raidzie/dungeonie związaną z postacią walczącą zwarciu.
- rDPS – analogicznie jak w przypadku mDPS tak tutaj oznacza to role postaci walczącej z dystansu.
- DMG – skrót od angielskiego Damage, inaczej obrażenia.
- Sim/Simować się – jest to sprawdzenie ile % wzrośnie nam DMG po założeniu danego przedmiotu.
- HPS – analogicznie jak w przypadku DPS, tylko zamiast obrażeń mamy leczenie (healing)
- Threat/ Aggro – Healerzy mają HPS, DPSi mają obrażenia, a tankowie mają threata czyli statystykę która odpowiada za utrzymanie przeciwników przy sobie, jeśli ktoś przebije Threat Tanka na celu o 20%. Wówczas przeciwnik zmienia target na kolejny w kolejności.
- PrePot – używanie wzmocnienia w postaci mikstury, która działa przez ograniczony czas, przed rozpoczęciem walki.
- Sprej – po prostu priest w specjalizacji shadow.
- Pal/Pally/Palek – Paladyn.
- War/Warek – Warrior inaczej wojownik.
- Lock – Warlock.
- DK – skrót od Death Knight.
- DH – skrót od Demon Hunter.
- Rogal – inaczej Rogue.
- Dudu – Druid.
- GM – ten skrót ma dwa znaczenia, pierwszym z nich jest Game Master, czyli pracownik Blizzarda, który odpowiada na nasze tickety. Drugim z nich jest Guild Master, czyli założyciel gildii lub osoba która sprawuje nad nią pieczę.
- BL/Lust/Hero/TW – najmocniejsza odpałka w grze dająca profit całej drużynie. Z angielskiego Bloodlust (umiejętność szamana po stronie hordy), Heroism (umiejętność szamana po stronie przymierza), Time Warp umiejętność maga. Warto tutaj również wspomnieć o tym, że taką umiejętność posiada również hunter jeśli posiada odpowiedniego peta.
- Pet – chowaniec/ zwierze przypisane do gracza grającego Hunterem/ Death Knightem oraz Warlockiem.
- Summ – przyzwanie kogoś do instancji raidu za pomocą kamienia przywołania (Meeting Stone/Summoning Stone).
- HS – Tutaj mamy dwa znaczenia, pierwsze z nich jest to Hearthstone dzięki któremu możemy teleportować się do tawerny/miasta przypisanego do przedmiotu. Drugim z nich jest Healthstone, kamień dzięki któremu możemy się uzdrowić – otrzymujemy go z umiejętności Warlocka.
- Frames/Unit Frames – element interfejsu gry wskazujący poziom życia.
- DBM Pull – odliczanie do rozpoczęcia walki/M+.
- RD – skrót od ready check, czyli sprawdzenia czy wszyscy w drużynie są gotowi.
- AFK – Skrót od Away from Keyboard.
- BRB – Skrót od Be right back, inaczej zaraz wracam.
- LOGI – zapis z raidu, dzięki któremu możemy przeanalizować każdego gracza za pomoca specjalnej strony Warcraft Logs
Podsumowanie słowniczka
Oczywiście zdaję sobie sprawę, że mogłem jakieś słowo pominąć lub też po prostu się z nim nie spotkałem. Niemniej starałem się zebrać do kupy wszystkie te, które wydawały mi się popularne w World of Warcaft, a z którymi moglibyście mieć problem. Z czasem mogą pojawić się rozwinięcia wpisu bo jak wiadomo, język ewoluuje. Mam nadzieję, że zawarte tutaj frazy okażą się być pomocne.