Cities: Skylines – jak zacząć? (Cz. 1) Poradnik dla początkujących – mapa, prąd i kanalizacja

Cities: Skylines Poradnik część 1

Cities: Skylines to jedna z najpopularniejszych gier z gatunku city-builderów. Mniej doświadczonym graczom produkcja może jednak sprawiać pewne kłopoty, szczególnie na początku rozgrywki. Postaramy się zatem przybliżyć Wam podstawy z podstaw gry, aby kolejne godziny spędzone przy tytule sprawiały jak najwięcej satysfakcji.

Spis treści:

Jak zacząć grę w Cities: Skylines?

Kiedy pierwszy raz włączamy produkcję Colossal Order, możemy nieco zagubić się w mnogości funkcji, które oferuje gra. Dlatego właśnie warto od samego początku skupić się na podstawowych mechanikach, aby zarządzać swoim miastem w możliwie najbardziej efektywny sposób. Dodatkowo, zanim przejdziemy do właściwej rozgrywki, zalecałabym również zapoznanie się z naszymi artykułami na temat najlepszych modów do gry oraz map, które będą dobrym wyborem dla początkujących.

Nie martwcie się, jeśli nie posiadacie obecnie żadnych DLC do Cities: Skylines. Wskazówki będą dotyczyły wyłącznie podstawowej wersji gry, choć w kolejnych częściach poradnika uwzględnię w nich darmowe, dostępne w warsztacie Steam modyfikacje, które są niezwykle przydatnymi narzędziami. Ponadto zaznaczam, że rady dotyczą gry w normalnym trybie trudności, w tym z ograniczeniami finansowymi.

Mapa w Cities: Skylines
Mapa w Cities: Skylines – Dwie Rzeki

I jeszcze zanim zaczniemy: moje screenshoty pochodzą z mapy Dwie Rzeki, która jest dostępna w ramach podstawowej wersji gry i została dodana przez twórców Cities: Skylines. Oczywiście możecie skorzystać z dowolnej mapy, także takiej pobranej z Warsztatu Steam. Pamiętajcie jednak, aby zawierała ona w pierwszym kafelku dostęp do wody oraz drogę.

Mapa

Jeżeli wybraliśmy już mapę, która najbardziej odpowiada naszym wymogom wizualnym, możemy rozpocząć rozgrywkę. Pierwszy kafelek, czyli obszar, który możemy zagospodarować, musi zatem zawierać drogę. Powinien się tam także znajdować kawałek rzeki, dzięki której będziemy mogli odprowadzać nieczystości z kanalizacji. Jeśli te dwa elementy są dostępne, możemy rozpoczynać budowę.

Mapa Dwie Rzeki
Jeszcze chcecie sprawdzić, jak prezentuje się mapa w szerszej perspektywie, kliknijcie ikonę kuli ziemskiej w lewym dolnym rogu

Budowa dróg i planowanie stref w Cities: Skylines

Osobiście zaczynam zawsze od zaplanowania sieci dróg (mając jeszcze zapauzowaną grę). Niekoniecznie oznacza to, że muszę od razu zbudować wszystkie ulice, ale dobrze mieć jakiś pomysł na to, jak nasze miasto będzie wyglądać w przyszłości.

Aby postawić drogę, wystarczy kliknąć wybrane miejsce na mapie i „pociągnąć” ulicę w taki sposób, jaki tylko chcemy. W lewym rogu pojawi się kilka ikonek, które pozwolą zbudować drogę prostą, krętą oraz dowolną (np. ze specyficznymi zakrętami). Wykrzyknik umożliwi nam natomiast w przyszłości ulepszenie wybranego fragmentu nawierzchni – np. z drogi żwirowej na dwupasmową drogę asfaltową.

Ikonki budowy drogi w Cities: Skylines
Tutaj znajdziemy ikonki umożliwiające budowę dróg w różnych kształtach

Na początku wybieram najtańsze dostępne drogi – żwirowe (w późniejszym etapie gry można przebudować je na dowolny rodzaj) – i zabieram się do budowy, mając na uwadze to, aby w pobliżu znajdowała się woda. Choć nie jest to oczywiście obowiązkowe działanie, początkowo ograniczone środki finansowe niejako wymuszają na mnie taki ruch, ponieważ budowa kanalizacji kosztuje, a im bliżej wody, tym więcej zaoszczędzimy. A – szczególnie na starcie – każdy grosz się liczy!

Droga żwirowa w Cities: Skylines
Aby odblokować żwirową drogę, należy najpierw zbudować kawałek asfaltowej drogi

Przestrzeń warto również podzielić sobie „w głowie” na dzielnice. Możliwość faktycznego ustalania ich granic przyjdzie dopiero z czasem i odblokowaniem kolejnych kamieni milowych, ale początkowy, teoretyczny podział może ułatwić dalszą rozgrywkę. Możemy na przykład zaplanować w pewnej odległości strefę przemysłową, aby nie wpływała ona na samopoczucie mieszkańców. Pamiętajmy jednak, aby nie stawiać fabryk także zbyt daleko – obywatele lubią, kiedy ich miejsce pracy znajduje się w miarę blisko miejsca zamieszkania.

Strefy w Cities: Skylines
Podział na strefy. Żółty kolor to przemysł, niebieski to handel, natomiast zielony – niska zabudowa

Jeżeli zaś chodzi o strefy mieszkalne i handlowe, tutaj wszystko zależy od naszego planu i wizji na miasto. Sama najczęściej buduję sklepy i inne budynki usługowe przy większych drogach, aby pojazdy, które dostarczają towary, nie krążyły pomiędzy domami obywateli. W mojej opinii takie rozwiązanie jest jednym z lepszych, jednak zawsze warto eksperymentować na własną rękę i próbować innych metod.

Warto również pamiętać, że strefy przemysłowe produkują towary nie tylko na eksport, ale również dla sklepów w naszym mieście. Powinniśmy zatem mieć na uwadze, że kiedy nasze miasto się rozrośnie, specyficznie rozłożenie tych stref może przyczynić się do powstawania korków. Tym problemem – który zapewne się pojawi – zajmiemy się jednak w kolejnych częściach poradnika.

Sprawdź także – Lista najpotrzebniejszych modów do Cities: Skylines

Dostawy prądu

Kiedy mamy już wstępny szkic możemy zabrać się za budowę podstawowych i niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania miasta obiektów. W tym momencie rozgrywki powinniśmy mieć jeszcze środki finansowe na poziomie, który umożliwi postawienie trzech ważnych budowli: elektrowni węglowej (lub wiatraków, choć osobiście stawiam na elektrownię), stacji wodociągowej (lub wieży ciśnień) i rury odprowadzającej ścieki. Zacznijmy jednak od zapewnienia mieszkańcom prądu.

Elektrownia węglowa
Elektrownie węglową umieściłam w strefie przemysłowej. Pamiętajcie, aby podłączyć do niej sieć energetyczną

Elektrownię umieszczam zazwyczaj w pobliżu strefy przemysłowej. Podobnie jak fabryki generuje ona zanieczyszczenia, więc jest to moim zdaniem rozsądne położenie dla tego typu budynku. Kiedy klikniemy zakładkę „Elektryczność”, zauważymy, że wokół obiektu znajduje się niewielki obszar w niebieskim kolorze, w którym należy umieścić maszt linii energetycznej. Gdy w naszym mieście pojawi się więcej budynków, zawsze musimy pamiętać, aby połączyć je z niebieskim obszarem. Czasem nie wymaga to postawienia dodatkowych masztów, o czym przekonacie się w dalszej części rozgrywki. Menu produkcji i zużycia prądu uruchamiamy, klikając zakładkę „Elektryczność”.

Kanalizacja

Stacja wodociągowa
Przy budowie stacji wodociągowej zwróćcie uwagę na to, w którym kierunku płynie rzeka. Lepiej, żeby nie wciągała nieczystości z rur ściekowych – mieszkańcy mogą się od tego pochorować…
Stacja wodociągowa i rura ściekowa
…dlatego u mnie wygląda to w ten sposób. Stacja wodociągowa nie będzie wciągała ścieków

Mamy już prąd, więc teraz pora na kanalizację. Mieszkańcy muszą mieć dostęp do świeżej wody, ale trzeba im również zapewnić możliwość odprowadzania nieczystości. Oznacza to zatem, że należy wybudować stację wodociągową lub wieżę ciśnień oraz rury ściekowe (obiekty trzeba podłączyć pod linię energetyczną). Następnie musimy połączyć ze sobą te budynki za pomocą podziemnej sieci rur oraz rozprowadzić je pod naszym miastem. Jak możemy zauważyć, wodociągi podobnie jak w przypadku prądu, generują wokół niebieski obszar. Budowle, które znajdują się w jego zasięgu, mają już dostęp do wody. Aby sprawdzić zapotrzebowanie i produkcję, również należy kliknąć zakładkę „Woda, ścieki, ogrzewanie”.

Rury kanalizacyjne pod miastem
Musimy zadbać o to, by wszystkie budynki w mieście znajdowały się w zasięgu wodociągów. Wyjątkiem jest jedynie kilka obiektów, w tym np. wysypisko śmieci

Budowa dodatkowych osiedli i pierwszy kamień milowy w Cities: Skylines

Miasteczko w Cities: Skylines
Pozostałe fundusze przeznaczymy na rozbudowę osiedli dla mieszkańców

Jak widać na załączonym zrzucie ekranu, zostało mi jeszcze parę groszy na koncie. Można zatem dodać więcej ulic oraz rur kanalizacyjnych i zagospodarować kolejne strefy mieszkalne. Będzie nam to niezbędne do osiągnięcia kolejnego kamienia milowego. Nie zapominajmy również, aby raz na jakiś czas zerknąć na słupki zapotrzebowania na strefy, które znajdują się na pasku po prawej stronie od nazwy naszego miasta. Zielony, niebieski i żółty kolor odpowiada konkretnym zabudowaniom, których aktualnie najbardziej brakuje w naszym mieście.

W tym momencie możemy już kliknąć „play” i sprawdzić, czy wszystko funkcjonuje prawidłowo. Nasze budynki powinny już wyrastać z ziemi, a nowi obywatele pojawiać się w mieście. Teraz warto włączyć jeszcze raz menu zarządzania prądem i wodą, aby sprawdzić, czy te zasoby są dostarczane mieszkańcom. Niebawem również powinniśmy osiągnąć pierwszy kamień milowy – u mnie nastąpiło to po osiągnięciu liczby obywateli w wysokości 420 osób.

Kamień milowy – osada. Komunikat w grze
Pierwszy kamień milowy za nami!

Jeżeli wszystko działa, a mieszkańcy urządzają się już w domach i szykują do pracy, możesz poczuć dumę! Właśnie udało Ci się postawić fundamenty pod metropolię. W kolejnych częściach poradnika skupimy się natomiast na odblokowaniu kolejnego kamienia milowego oraz na budowie pierwszych budynków usługowych. Jak możecie zauważyć, na tym etapie mamy zablokowanych jeszcze większość zakładek. Zastanowimy się również, jak najskuteczniej zarządzać swoimi finansami na początku gry. Tymczasem zachęcam do samodzielnego eksperymentowania i poznawania uroków Cities: Skylines!


Jeżeli podobał Wam się materiał, to koniecznie dajcie znać na X (dawny Twitter), naszym Discordzie lub Fediverse. Jesteśmy też dostępni w Google News!


Scroll to top