Cities: Skylines jest jednym z najpopularniejszych city-builderów dostępnych na rynku. Produkcja oferuje ogrom możliwości, w związku z czym rozpoczęcie zabawy może sprawić mniej doświadczonym graczom pewne problemy. Aby nieco ułatwić wejście w świat tytułu przygotowanego przez Colossal Order w 2015 roku, postaramy się nieco przybliżyć najbardziej podstawowe zasady rozgrywki. Zanim jednak przejdziecie do właściwej części poradnika, polecam zapoznać się z pierwszą odsłoną, koncentrującą się na budowie dróg, dostawach prądu i kanalizacji.
Spis treści:
- Pierwszy kamień milowy w Cities: Skylines – co dalej?
- Podatki oraz pożyczki
- Wysypisko śmieci w Cities: Skylines
- Opieka zdrowotna
- Edukacja w Cities: Skylines
Pierwszy kamień milowy w Cities: Skylines – co dalej?
Na początku przypominam, że korzystam z mapy Dwie Rzeki, która dostępna jest w ramach podstawowej wersji gry. W poradniku nie będę uwzględniać DLC, ale jeżeli zastanawiacie się nad zakupem rozszerzenia, zachęcam do lektury naszej listy najciekawszych dodatków do gry. Ponadto będę korzystać z dostępnych w Warsztacie Steam darmowych modyfikacji do Cities: Skylines, które urozmaicają rozgrywkę i są niezwykle przydatnym narzędziem.
Przejdźmy już jednak do konkretów, rozpoczynając od sprawdzenia, co oferuje nam osiągnięcie pierwszego kamienia milowego. Jak widzimy na załączonym wyżej screenshocie, na tym etapie gra zaproponuje nowe opcje w postaci podatków oraz pożyczek. Dodatkowo możemy wybudować kolejne budynki usługowe, które pozwolą zająć się odpadami, opieką zdrowotną, a także edukacją. Widoczne na obrazku obszary kampusowe nas obecnie nie interesują – są one związane z DLC Campus.
Podatki oraz pożyczki
Rozpoczynając, chciałabym zwrócić waszą uwagę na podatki oraz pożyczki w Cities: Skylines. Te dwa elementy znajdziecie w menu Ekonomia, które pozwala zarządzać budżetem oraz wspomnianymi wyżej aspektami związanymi z finansami. Jeśli chodzi o pierwszy z nich, to tutaj mamy pełną dowolność, jednak naturalnie trzeba pamiętać o tym, że jeśli chcemy rozbudowywać swoje miasto, musimy zarabiać. Podatki nie mogą być zbyt wysokie (spowoduje to niezadowolenie mieszkańców), ale też nie zbyt niskie (nie zapewnimy sobie odpowiednich dochodów).
Osobiście ustawiam na początku podatki na poziomie 12% (lub 13%) i obserwuję, jaka jest reakcja obywateli oraz jaki wpływ ma moja decyzja na finanse. Jeśli mieszkańcy nie narzekają, a dochód się zgadza, to mamy dobry sposób na to, aby zapewnić sobie przypływ gotówki. Warto poeksperymentować.
Mamy jednak jeszcze drugą możliwość – pożyczki. W tym momencie możemy wybrać Bank Srebrne Słońce, który oferuje 20 tysięcy jednostek waluty z odsetkami na poziomie 5%. Przyznam zupełnie szczerze, że nie pamiętam, kiedy ostatnio korzystałam z takiej opcji, natomiast warto wspomnieć o możliwości wyboru. Od siebie dodam jednak, że o ile nie gramy na zaawansowanym poziomie trudności i nie jesteśmy postawieni pod ścianą, można spróbować wstrzymać się przed pożyczką i uzbroić się w odrobinę cierpliwości, obserwując efekty manipulowania paskiem budżetu lub podatków.
Przy okazji zajrzyjmy też do zakładki budżet, która pozwala nam zdecydować o tym, na co chcemy przeznaczyć większe lub mniejsze środki. Jeżeli jesteście posiadaczami DLC After Dark, dodatkowo zauważycie opcję zmiany w przypadku dziennych oraz nocnych wydatków. Po najechaniu na ikonki widoczne po lewej stronie w każdej kolumnie dowiecie się dokładnie, jaki wpływ będzie miało wasze działanie na daną dziedzinę – dla przykładu, jeśli zwiększymy budżet na elektryczność, budynki odpowiedzialne za wytwarzanie prądu zatrudniać będą więcej ludzi. Należy jednak pamiętać, że utrzymanie każdego budynki kosztuje, co możecie sprawdzić, klikając na przykład na szkołę czy klinikę, zatem ustalanie budżetu w dużej mierze jest kwestią indywidualną i zależeć będzie od preferowanego przez was stylu rozgrywki.
Sprawdź także – Cities: Skylines – lista ciekawych map z warsztatu Steam dla początkujących
Wysypisko śmieci w Cities: Skylines
Pora zatem na kolejny krok, który warto w mojej opinii wykonać po osiągnięciu pierwszego kamienia milowego. W tym momencie sugeruję wybudowanie wysypiska śmieci, dzięki któremu przez pewien czas nie będziemy musieli przejmować się odpadami generowanymi przez mieszkańców i budynki usługowe. Dlaczego jednak tylko przez pewien czas? Śpieszę z odpowiedzią: wysypiska mają ograniczoną pojemność, co oznacza, że wraz z rozwojem miasta najzwyczajniej zacznie brakować nam miejsca na kolejne odpady.
Obecnie nie jest to dużym problemem – w naszym Westdale liczba obywateli wynosi 430 osób – ale warto mieć na uwadze, że w przyszłości będziemy mieli możliwość zbudowania między innymi spalarni, która nie tylko będzie zbierać śmieci (również z wybudowanych wcześniej wysypisk), ale dodatkowo dzięki procesowi spalania wytworzy prąd dla naszego miasta. Temat omówimy szczegółowo w kolejnych częściach poradnika do Cities: Skylines, jednak dobrze jest pamiętać, że taka opcja pojawi się wraz z nowymi kamieniami milowymi.
Wracając do budowy wysypiska – stawiając budynek, możemy zauważyć, że wokół niego pojawi się fioletowy okrąg o określonym rozmiarze. W tym obszarze z czasem zaczniemy odnotowywać negatywny wpływ na środowisko spowodowany rodzajem działalności (zanieczyszczenia), natomiast jeśli chcecie uniknąć nieestetycznego wyglądu okolicy, łatwo pozbędziemy się tego efektu dzięki modyfikacji Pollution Solution. Uwaga – pamiętajmy, że wysypisko będzie potrzebować połączenia z linią energetyczną. Nie jest natomiast wymagana kanalizacja, jednak warto podkreślić, że budowanie we wspomnianym obszarze wieży ciśnień skończy się zanieczyszczeniem wody.
Opieka zdrowotna
Zadbaliśmy już o odpady, zatem nadeszła pora, aby podjąć kolejny krok w rozbudowanie naszego miasta. Ze względu na początkowo ograniczone fundusze, będziemy musieli zastanowić się, czy na początku bardziej zależy nam na edukacji obywateli, czy na opiece zdrowotnej. Z doświadczenia wiem, że mieszkańcom w pierwszej kolejności raczej przyda się bardziej klinika, natomiast nie ma to aż tak dużego znaczenia – nasze fundusze powinny być już na plusie, więc czas pomiędzy postawieniem jednej i drugiej usługi (a dokładniej zebrania na nie środków finansowych) nie będzie aż tak długi. Na potrzeby drugiej części poradnika do Cities: Skylines załóżmy jednak, że zaczniemy od opieki zdrowotnej, w związku z czym wybieramy odpowiednią zakładkę opatrzoną czerwoną ikoną i wybieramy dobrze dostępne miejsce, najlepiej blisko centrum naszej miejscowości. I gotowe!
Edukacja w Cities: Skylines
Jeśli chcemy, aby w przyszłości obywatele pracowali w ramach bardziej zaawansowanych gałęzi przemysłu, trzeba ich do tego odpowiednio przygotować. Na tym etapie rozwoju miasta (jeśli pozwalają nam już na to fundusze) możemy postawić szkołę podstawową, która z czasem wykształci część mieszkańców i pozwoli im następnie uczęszczać do szkoły średniej oraz na uniwersytet, otwierając nowe możliwości pracy. Z drugiej strony warto pamiętać, że pewne obszary przemysłu nie wymagają wysoko wyedukowanych osób. Nie jest to teraz naszym największym zmartwieniem, bowiem nie odblokowaliśmy jeszcze przepisów, które pozwolą regulować różne elementy funkcjonowania miasta, ale z czasem może pojawić się konieczność zbalansowania aspektu edukacji mieszkańców. Ewentualnie, jeśli nie chcecie jeszcze kształcić przyszłych pracowników, możecie zrezygnować z budowy szkoły lub nie umiejscawiać jej w pobliżu centrum, a na przykład wyłącznie na dedykowanym kształceniu obywateli osiedlu. Wybór należy do was, w zależności od planów, jakie macie na miasto.
Wykorzystaliśmy już więc w pełni możliwości, jakie daje odblokowanie pierwszego kamienia milowego w Cities: Skylines. Teraz pozostaje nam obserwować, jak rozwija się nasze miasto i budować kolejne osiedla, sklepy i fabryki które zachęcą nowe osoby do zamieszkania i pracy w Westdale. Aby zyskać nowe opcje, w przypadku mapy Dwie Rzeki musimy osiągnąć populację w liczbie 850 mieszkańców. Kolejna część poradnika skupi się zatem na nowych wyzwaniach, w tym na tworzeniu dzielnic czy przepisów. Tymczasem zachęcam do samodzielnego eksperymentowania i poznawania uroków gry!
Jeżeli podobał Wam się materiał, to koniecznie dajcie znać na X (dawny Twitter), naszym Discordzie lub Fediverse. Jesteśmy też dostępni w Google News!