Wiele osób rozpoczęło swoją przygodę z marką Diablo od trzeciej odsłony. Poradnik Diablo II: Resurrected, który tutaj stworzyliśmy, jest kierowany do osób, które nigdy w drugą odsłonę nie grały lub miały taką przerwę, że nic już nie pamiętają. Gra mocno różni się od tego, co dzisiaj oferują gry hack’n’slash. Jeżeli jednak ktoś dosłownie „zjadł zęby” na legendarnej dwójce, to raczej nie dowie się niczego nowego. Resurrected wprowadza zmiany „quality of life”, a nie takie, które wywracają wszystko do góry nogami. Warto podkreślić, że obecna wersja tego materiału bazuje na dwóch betach nowego Diablo II oraz na tym, co oferuje oryginał. Na pewno zajdą pewne zamiany po premierze gry, więc warto będzie zajrzeć tu ponownie.
Ostatnia aktualizacja poradnika: 2 sierpnia 2022
Spis treści:
- Data premiery, platformy i crossave
- Wymagania sprzętowe
- Czy gra wyjdzie w pudełku?
- Różnice między Diablo II i Diablo III
- Dostępne klasy
- Kogo wybrać na początek?
- Sojusznicy NPC
- Czy można resetować statystyki i skille?
- Porady dla początkujących
Ostatnia aktualizacja poradnika: 22.09.2021
Kiedy zagracie w Diablo II: Resurrected?
23 września 2021 o godzinie 17:00 czasu polskiego – wszystkie platformy.
Główne cechy remastera:
– Odświeżona grafika: odrodzone z popiołów potwory, bohaterowie, przedmioty i zaklęcia.
– Epicka fabuła podzielona na pięć porywających aktów.
– Rozgrywka w klasycznym stylu: znane i lubiane Diablo II zachowane dla potomności.
– Usprawnione wsparcie dla platformy Battle.net.
– Obsługa progresji międzyplatformowej: kontynuuj przygodę na dowolnej platformie.
Źródło: Battle.net
Minimalne i zalecane wymagania sprzętowe
W przypadku konsol sytuacja jest jasna. Jeżeli chodzi o PC, to poniżej macie wszystkie niezbędne dane. Wasz komputer nie musi być jakiś bardzo drogi i potężny, abyście mogli cieszyć się płynną i stabilną rozgrywką.
Tylko wydanie cyfrowe
Blizzard potwierdził, że remaster Diablo II to produkt cyfrowy i nie ma żadnych planów dotyczących wersji pudełkowej. Możliwe, że kiedyś się to zmieni, ale patrząc na przykład StarCrafta (tutaj wydanie fizyczne było limitowane na rynek azjatycki), istnieje duża szansa, że tytuł ten nie doczeka się fizycznej kopii. Gdzie zatem można nabyć Resurrected i w jakiej cenie? Wszystkie szczegóły znajdziecie poniżej.
Edycja Standardowa:
Zawiera:
- Diablo II: Resurrected
- Zestaw do transmogryfikacji Dziedzictwo Arreat w Diablo III inspirowany klasą barbarzyńcy z Diablo II
Ceny:
- PC: 39,99 EURO | Battle.net
- PS: 179,99PLN | PS4 i PS5
- XBOX: 179,99PLN | Xbox One / Series S i X
- NS: 179,99PLN | eShop
Prime Evil Collection:
Zawiera:
- Diablo II: Resurrected
- Zestaw do transmogryfikacji Dziedzictwo Arreat w Diablo III inspirowany klasą barbarzyńcy z Diablo II
- Diablo® III w wersji Eternal Collection, grywalne natychmiast po zakupie w przedsprzedaży
- Skrzydła Objęcia Nienawiści w Diablo III
- Zwierzak Mefisto w Diablo III
Ceny:
- PC: 59,99 EURO | Battle.net
- PS: 269,99PLN | PS4 i PS5
- XBOX: 269,99PLN | Xbox One / Series S i X
- NS: 269,99PLN | eShop
Różnice między Diablo II: Resurrected i Diablo III
Jeżeli graliście tylko w Diablo III, to musicie wiedzieć, że odsłona ta mocno różni się od części drugiej. Postanowiliśmy wymienić najważniejsze elementy, które mogą mieć dla Was duże znaczenie i dobrze, gdybyście je znali przed rozpoczęciem zabawy.
W Diablo II: Resurrected:
Świat
- Nie można wybrać płci postaci. Ta jest odgórnie narzucona przez grę.
- Mamy 7 klas, ale przez brak możliwości wyboru płci jest mniejsza różnorodność.
- Trzy poziomy trudności: Normalny, Koszmarny i Piekło.
- Brak zwierzaków (petów) ułatwiających rozgrywkę.
- W multiplayerze może brać udział maksymalnie 8 osób.
- PvP dotyczy całego świata gry, a nie określonej areny.
- Teleport do obozu lub miasta wymaga posiadania odpowiedniego przedmiotu.
- Poziomy przeciwników nie są skalowane.
- Legendarne przedmioty wypadają naprawdę rzadko i są unikalne.
- Można się dzielić wszystkim bez względu na to, czy ktoś był w naszej drużynie lub nie.
- Wszystko, co pozostawiają po sobie wrogowie lub to, co znajdziemy w skrzynkach (złoto, przedmioty i tak dalej) jest wspólne dla całej drużyny. Czyli, kto pierwszy, ten lepszy.
NPC
- Pomocnik może mieć przy sobie jedynie broń, zbroję i hełm.
- Każdy może mieć przy sobie NPC, nie tylko podczas kampanii Solo.
- Jeżeli zginie nasz sojusznik, to trzeba zapłacić karę, aby przywrócić go do życia.
Ekwipunek
- Mniej miejsca w ekwipunku i skrzynce.
- Różne rodzaje mikstur (potionów): od życia, mocy magicznej, wytrzymałości i tak dalej.
- To, ile można nosić ze sobą mikstur, zależy od miejsc/slotów w posiadanym pasku.
- Różnice w ekwipunku. Nie ma na przykład naramienników.
- Przedmioty eteryczne mają wyższe podstawowe statystyki, ale nie można ich naprawić u kowala.
- Na początku zabawy niezidentyfikowane przedmioty można odkrywać za pomocą zwojów.
Inne
- Od początku możemy decydować o punktach, które rozdajemy w konkretne współczynniki i umiejętności.
- Mechanika promienia światła, który pokazuje nam wszystko tylko w danym zakresie wokół postaci.
- Stamina, w Diablo II- postać się męczy i w pewnym momencie zacznie chodzić, a nie biegać.
- Podstawowo tylko dwie aktywne umiejętności na PC (chyba, że zmienimy sterowanie na pada / konsole nadal 6), w D3 mamy aż sześć na każdej platformie.
- Kiedy nasza postać umrze, zawsze wracamy do ostatniego obozu. Tracimy jednocześnie to, co mieliśmy na sobie. Można jednak odzyskać swój ekwipunek i część złota, jeżeli udamy się do miejsca, gdzie przegraliśmy.
- W przypadku zgonu na wyższym poziomie trudności, postać straci również część zdobytego doświadczenia.
- Występują słowa runiczne, które mają różne zastosowania.
- Odporności na przedmiotach są od razu dodawane procentowo. +5 do odporności = 5% odporności. Maksimum to 75%.
- Na wyższych poziomach trudności jest ujemny modyfikator do odporności, który powoduje, że trzeba mieć ich więcej.
- Wersja pod Nintendo Switch została ograniczona do 4 graczy na mapie, gdzie na innych platformach liczba ta wynosi osiem. | źródło
Kim możecie grać?
Amazonka
Wszechstronna wojowniczka i mistrzyni w posługiwaniu się łukiem i włócznią, która w walce dysponuje wręcz nadludzką zręcznością, a dzięki opanowaniu magii może wzmacniać swoje zdolności bojowe.
Zabójczyni
Członkini starożytnego zakonu Vizjerei, którego członkowie od stuleci polują na magów-renegatów. To mistrzyni sztuk walki, która w walce z siłami zła wykorzystuje śmiercionośne pułapki i magię cienia.
Nekromanta
Dzierży w swych bladych dłoniach władzę nad życiem i śmiercią. Ma na swoje rozkazy nieumarłą armię szkieletów i golemów. Głupcy, którzy staną mu na drodze, rychło posmakują zabójczej trucizny, zostaną obłożeni klątwą lub postradają kości.
Barbarzyńca
Wędrowny wojownik, który łączy wielką siłę i wytrzymałość z mistrzowskim posługiwaniem się bronią. Nikt nie może się z nim równać w walce wręcz, a jego okrzyki wojenne wspomagają sojuszników i sieją popłoch w sercach wrogów.
Paladyn
Święty wojownik, któremu wiara jest orężem i tarczą. Roztacza wokół siebie potężne aury, które wzmacniają jego sojuszników. Łączy mistrzowskie opanowanie walki bronią białą z ochronnymi zaklęciami, by zbawić świat Sanktuarium od zła i posłać demony w otchłań piekielną.
Czarodziejka
Szkolona w sztukach tajemnych czarodziejka rozkazuje siłom żywiołów i rozprawia się z wrogami z oddali dzięki potędze ognia, lodu i błyskawic. Jej niezwykłe umiejętności są nader cenne w walce ze sługusami Płonących Piekieł.
Driud
Zmiennokształtny opiekun dzikich ostępów, który może przybrać postać krwiożerczego wilkołaka lub mocarnego niedźwiedziołaka. Rozkazuje zwierzęcym towarzyszom i nagina do swej woli siły natury: ziemię, ogień, wiatr i mróz.
Źródło: Battle.net
Przed wyruszeniem w drogę
Wiele osób będzie zastanawiać się, jaką postać wybrać na początek? W końcu mamy do dyspozycji siedem klas i każda oferuje nieco inną rozgrywkę. Mimo to, od zarania dziejów mówi się, że najlepiej rozpocząć herosem lub heroiną ze Świętej Trójcy: Barbarzyńcą, Czarodziejką lub Paladynem. Tak naprawdę, ciężko tutaj podjąć złą decyzję. Ważniejszym jest, jaki styl zabawy ktoś preferuje.
Barbarzyńca
Wysoki i dobrze zbudowany wojownik, który idealnie nadaje się do bezpośredniej rozgrywki. Poradzi sobie z pojedynczymi jednostkami, jak i całymi falami wrogów. Od samego początku jest wytrzymały, a jego rozwój należy do tych najprostszych. Idealna propozycja dla kogoś, kto chciałby szybko rozpocząć zabawę. Jeżeli lubicie postacie atakujące wręcz, to zachęcamy do wybrania Barba.
Czarodziejka
Świetna propozycja dla fanów magii i walki na dystans. Z początku może przeszkadzać niedobór many (energii magicznej), bez której nie można rzucać czarów. Na szczęście, szybko można sobie z tym poradzić, chociażby za pomocą mikstur lub pasywnych umiejętności czy ekwipunku. O dziwo, warto zainwestować trochę punków w żywotność tej postaci. To częsty błąd, przy rozwoju Czarodziejki.
Paladyn
Hybryda dwóch powyższych. Wojownik, który całkiem nieźle radzi sobie w walce w zwarciu, a przy tym, jest w stanie korzystać z magii. Szczególnie przydatne są różnego rodzaju aury, które mogą leczyć, zwiększać niewrażliwość na żywioły lub wspierać wszystkich w zespole. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrobić z niego maszynę rozwalającą potwory na kawałki.
Towarzysze broni
Gra pozwala na wynajmowanie najemników, którzy będą nam pomagać w walce. W każdym akcie, oprócz czwartego, zostanie odblokowana nowa postać. Wszystkie mają dobre i słabe strony, więc w zależności od stylu gry, można wybrać najlepszego NPC dla siebie.
Łotrzyca
Dostępność: Akt I
Gdzie i u kogo można wynająć: Obozowisko Łotrzyc / Kashya.
Możliwy ekwipunek: łuk, hełm i zbroja.
Umiejętności: płonąca strzała lub Strzała chłodu i wewnętrzny wzrok.
Zmiany wprowadzone z patchem 2.4:
- Zaktualizowano przyrosty współczynników/umiejętności na każdym poziomie trudności, aby nie było różnic przy awansowaniu najemników na piekielnym lub normalnym poziomie trudności.
- Może teraz korzystać z łuków amazonki.
- Może teraz uzyskać bonusy do umiejętności amazonki z wyposażenia.
- Dodano Zamrażającą Strzałę.
- Dodano Wybuchającą Strzałę.
Pustynny Najemnik
Dostępność: Akt II
Gdzie i u kogo można wynająć: Lut Gholein / Greiz.
Możliwy ekwipunek: włócznia (różne rodzaje), broń drzewcowa, hełm i zbroja.
Umiejętności: różnego rodzaju aury (na przykład modlitwa czy śmiałość), które posiada Paladyn, na każdym poziomie trudności mogą być inne.
Zmiany wprowadzone z patchem 2.4:
- Zaktualizowano przyrosty współczynników/umiejętności na każdym poziomie trudności, aby nie było różnic przy awansowaniu najemników na piekielnym lub normalnym poziomie trudności.
- W menu najmowania na poziomie trudności Koszmar i Piekło występuje teraz wszystkie 6 typów aur (zamiast grupowania po 3 na poszczególnych poziomach). Poziom Normalny pozostaje bez zmian.
- Zwiększono skalowanie Aury Cierni na poziom. Aura Cierni będzie się teraz skalować ponad górny limit aż do maksymalnego poziomu.
Żelazny Wilk
Dostępność: Akt III
Gdzie i u kogo można wynająć: Doki Kurast / Ashera.
Możliwy ekwipunek: miecz jednoręczny, hełm, zbroja i tarcza.
Umiejętności: wiązka błyskawic z błyskawicą lub zimno, lodowy grot albo ogień i inferno.
Zmiany wprowadzone z patchem 2.4:
- Zaktualizowano przyrosty współczynników/umiejętności na każdym poziomie trudności, aby nie było różnic przy awansowaniu najemników na piekielnym lub normalnym poziomie trudności.
- Zwiększono podstawową wartość zdrowia oraz jej skalowanie o ok. 25% (obecnie posiada wartość zdrowia zbliżoną do łuczniczki łotrzyc).
- Zwiększono podstawową wartość obrony oraz jej skalowanie o ok. 40% (obecnie posiada wartość obrony zbliżoną do łuczniczki łotrzyc).
- Obecnie częściej korzysta z Lodowcowego Grotu.
- Zwiększono skalowanie Lodowcowego Grotu za każdy poziom.
- Zamieniono Zbroję Mrozu na Zmrażającą Zbroję.
- Usunięto Inferno.
- Dodano Ognisty Piorun.
- Zwiększono szansę Żelaznego Wilka na użycie Kuli Ognia.
- Dodano Zaklinanie – teraz Żelazny Wilk będzie używać Zaklinania na sobie, graczu oraz pobliskich sojusznikach.
- Dodano Pole Statyczne.
- Zwiększono skalowanie Wiązki Błyskawic za każdy poziom.
- Zwiększono szansę Żelaznego Wilka na użycie Błyskawicy.
Barbarzyńca
Dostępność: Akt V
Gdzie i u kogo można wynająć: Qual Enkh / Harrogath.
Możliwy ekwipunek: miecz dwuręczny, hełm i zbroja.
Umiejętności: uderzenie oraz ogłuszenie.
Zmiany wprowadzone z patchem 2.4:
- Może teraz uzyskać bonusy do umiejętności barbarzyńcy z wyposażenia.
- Zaktualizowano przyrosty współczynników/umiejętności na każdym poziomie trudności, aby nie było różnic przy awansowaniu najemników na piekielnym lub normalnym poziomie trudności.
- Zwiększono skalowanie podstawowej wartości zdrowia (obecnie posiada najwyższą wartość zdrowia ze wszystkich najemników).
- Zwiększono podstawową wartość obrony oraz zmniejszono jej skalowanie na wyższych poziomach (obecnie posiada najwyższą podstawową wartość obrony ze wszystkich najemników).
- Broń w każdej ręce: Możecie teraz nająć nowego, nieustraszonego barbarzyńcę u Qual-Kehka. Ci wojownicy nie mogą korzystać z dwuręcznych mieczy, ale mają wprawę w walce na dwie bronie. Korzystają z Szału Bitewnego, Drwiny i Żelaznej Skóry do zwabienia wrogów i zasypania ich gradem ciosów.
- Broń dwuręczna: Zwiększono skalowanie Odrzucenia za każdy poziom; zniesiono górny limit na poziomie 80.
- Broń dwuręczna: Zwiększono skalowanie Ogłuszenia za każdy poziom; zniesiono górny limit na poziomie 80.
- Dodano Okrzyk Bojowy.
Zły build? To nie koniec świata!
W grze po zdobyciu poziomu mamy możliwość rozdania współczynników i umiejętności dla naszej postaci. Jeżeli takowe źle ulokujemy, możemy mocno utrudnić sobie zabawę w dalszych etapach. Dlatego też ludzie się zastanawiali, czy w Diablo II: Resurrected będzie możliwość resetu tych elementów? Bazując na dostępnych informacjach i becie gry, potwierdzamy, że jest taka możliwość. Reset jest dostępny, gdy ukończy się pierwszy quest: Siedlisko Zła (Den of Evil) u Akary. Trzeba jednak pamiętać, aby nie używać go na przykład w I Akcie gry. Zawsze istnieje ryzyko, że pierwotny schemat – build postaci – może być gorszy od poprzedniego. Lepiej się trochę przemęczyć, potrenować, zdobyć więcej doświadczenia i dopiero wtedy zastosować reset.
Dużo się mówiło o nieskończonej możliwości zerowania statystyk i mocy postaci. Choć jest w tym trochę prawdy, to kolejne resety nie były dostępne w becie, natomiast w pełnej wersji gry, kolejne nie będą zawsze „za darmo”. Trzeba będzie wykonać pewne rzeczy, aby móc ponownie skorzystać z takiego przywileju. Na ten moment remaster będzie bazował na zasadach znanych z oryginału w wersji 1.14.
„Darmowy reset”
- Dostępy u Akary. Jeden na każdy poziom trudności (Normalny, Koszmarny i Piekło) po ukończeniu zadania Siedlisko Zła.
Każdy kolejny reset będzie wymagał przedmiotu Znak Rozgrzeszenia – Token of Absolution
- Ten będzie w zasięgu dopiero po przejściu gry na Normalnym i Koszmarnym poziomie trudności.
- Bawiąc się na Piekle, jesteśmy w stanie zdobyć cztery przedmioty, które złączone w jedno dadzą nam Znak Rozgrzeszenia.
Aby stworzyć Znak Rozgrzeszenia potrzebne będą:
- Spaczona Esencja Cierpienia / Twisted Essence of Suffering: szansa na zdobycie po pokonaniu Andariel (Akt I) lub Duriela (Akt II).
- Wzmocniona Esencja Nienawiści / Charged Essence of Hatred: szansa na zdobycie po pokonaniu Mefisto (Akt III).
- Płonąca Esencja Terroru / Burning Essence of Terror: szansa na zdobycie po pokonaniu Diablo in Act IV.
- Ropiejąca Esencja Destrukcji / Festering Essence of Destruction: szansa na zdobycie za przejście Aktu V.
Zatem, jeżeli zdobędziemy wystarczają ilość niezbędnych przedmiotów do stworzenia Znaku Rozgrzeszenia, to możemy resetować statystyki i umiejętności postaci praktycznie w nieskończoność. Oczywiście, będzie to wymagać czasu i pracy, ale będzie to możliwe.
Co robić, a czego nie?
- Nie inwestować wszystkiego w jeden współczynnik, na przykład dla Czarodziejki tylko w energię. Statystyki rozdajemy tak, aby móc nosić dane przedmioty (siła / zręczność), a reszta idzie w życie.
- Warto zaoszczędzić punkty umiejętności, aby po odblokowaniu konkretnej od razu zwiększyć jej poziom.
- Większość zdobytego złota najlepiej trzymać w skrzynce w kolejnej zakładce niżeli w pierwszej. Wszystko dlatego, że z 2,3,4 po śmierci go nie stracimy.
- Na początku zabawy nie ma sensu bawić się w hazard, czyli nie kupować ekwipunku bez podanych statystyk.
- Warto mieć na uwadze, że postać w trybie Zawodowiec (Hardcore) po przegranej traci wszystko, ale jego przedmioty może podnieść ktoś z drużyny. Dlatego zalecamy robic backup przedmiotów we wspólnym stashu (skrzynce).
- Zmiana najemnika oznacza, że traci się go na stałe, a także wszystko, co miał na sobie.
- Ilość mikstur w Diablo II: Resurrected jest na tyle duża, że nie warto wszystkich przechowywać w skrzynce.
- Runy warto trzymać, ale nie bójcie się ich używać.
- Trzeba uważać z rozwojem postaci, jeżeli gracie w grupie. Może się okazać, że wybrany build dobrze spisuje się w zespole, ale samotnie będzie do niczego.
- Jeżeli podróżujecie ze znajomymi, to osoba, która otworzy portal, musi go użyć jako ostatnia, ponieważ wtedy ten zostanie zamknięty.
Mamy nadzieję, że taki poradnik dla nowych graczy okaże się przydatny. Na pewno zajdą w nim aktualizacje, a w przyszłości stworzymy również coś dla tych, którzy będę mieć już więcej doświadczenia z Diablo II: Resurrected.
Bartłomiej Bęben, Arkadiusz Kazimierczak, Jakub Podleśny, Marcin Orluta i Marek Wierczyński.
24 sierpnia 2021
[…] Posiadacze starszych konsol muszą zadowolić się trybem 1080p/60FPS. Dobrze, że nie 30FPS jak w Diablo II Resurrected, to by dopiero […]