VRR na PlayStation 5 – konsola Sony otrzyma nową funkcję

Vrr na PlayStation 5

Wiadomość o braku obsługi VRR na premierę PS5 została przyjęta tak sobie. Ludzie nie byli zachwyceni, ale nie przeszkodziło to za bardzo w sprzedaży. Zresztą wystarczy spojrzeć, ile sztuk zostało sprzedanych. Od momentu ukazania się konsoli minął już ponad rok, a o obietnicach dostarczenia VRR wszyscy zapomnieli. Tak się przynajmniej mogło wydawać jeszcze do niedawna. W jednym ze swoich wpisów na oficjalnym blogu Sony potwierdziło, że zmienna częstotliwość odświeżania zostanie dodana na przestrzeni najbliższych kilku miesięcy.

Co to jest VRR?

Nie każdy jest specjalistą od skrótów i technicznego żargonu. Ja jestem gdzieś pomiędzy więc dla mniej wtajemniczonych, postaram się opisać to w najprostszy możliwy sposób. Variable Refresh Rate — czyli VRR w skrócie — to technologia umożliwiająca synchronizację płynności oferowanej przez grę oraz płynności oferowanej przez wyświetlacz. Prowadzi to do zmniejszenia lub całkowitego wyeliminowania przycięć i rwania obrazu wyświetlanego na naszym telewizorze.

VRR na PlayStation 5

Podsumowując, dzięki odpowiednim zabiegom nasze wrażenia z gry powinny być dużo lepsze. Według przedstawiciela Sony gameplay „będzie bardziej gładki, sceneria będzie wczytywała się znacznie szybciej, grafika będzie ostrzejsza oraz zmniejszy się input lag”. Przyjemnym dodatkiem ma być możliwość włączenia tej funkcji w tytułach, które obsługi VRR nie posiadają. Prawda jest taka, że o tym, czy wszystko działa jak należy, dowiemy się z analizy Digital Foundry. Oczywiście najpierw musimy poczekać, aż łatka aktywująca nową opcję wyląduje na konsolowych dyskach.

…ale tylko z HDMI 2.1

Należy też pamiętać, że obsługa VRR będzie możliwa jedynie na telewizorach oraz monitorach z wbudowanym złączem HDMI 2.1. Sam takowego nie posiadam, ale planuję wstrzymać się z zakupem przynajmniej do momentu, w którym wszystko zostanie przetestowane. Informacji na ten temat jak na razie jest mało, ale Sony obiecuje podzielić się większą ilością detali bliżej premiery wyczekiwanej funkcji. Zaznacza również, że rezultat może wyglądać inaczej w zależności od posiadanego ekranu. Dlatego nie ma co się spieszyć i lecieć, szukać nowego wyświetlacza. Lepiej poczekać tych kilka miesięcy, żeby potem nie żałować zakupu.

Aktualizacja (26.04.2022):

Sony nie może się powstrzymać przed wypuszczaniem kolejnych newsów. Dopiero co dowiedzieliśmy się o dodatkowych szczegółach nowej wersji usługi PlayStation Plus, a tu kolejne wiadomości. Tym razem otrzymujemy garść informacji na temat wsparcia Variable Refresh Rate. Już w tym tygodniu posiadacze odbiorników z kompatybilnym portem HDMI 2.1 będą mogli cieszyć się jeszcze większą płynności w grach. Co ciekawe, opcję VRR można będzie włączyć również dla tytułów nieobsługujących tego trybu. Jeżeli się na to zdecydujemy, Sony nie jest w stanie zapewnić, że otrzymamy oczekiwany efekt. Po wgraniu łatki PlayStation 5 samo powinno włączyć obsługę nowej funkcji. W przeciągu następnych kilku tygodni następujące produkcje dostaną specjalnego patcha, który doda wsparcie VRR:

  • Astro’s Playroom
  • Call of Duty: Vanguard
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • Deathloop
  • Destiny 2
  • Devil May Cry 5 Special Edition
  • DIRT 5
  • Godfall
  • Marvel’s Spider-Man Remastered
  • Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
  • Ratchet & Clank: Rift Apart
  • Resident Evil Village
  • Tiny Tina’s Wonderlands
  • Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
  • Tribes of Midgard

Źródło
Źródło aktualizacji

Gram w gry odkąd pamiętam. Jako mały brzdąc właziłem na stołek, żeby pograć na automatach w salonie dziadka. Teraz rozsiadam się wygodnie w zaciszu własnego domu i z padem w rękach oddaję się swojemu ulubionemu hobby. Zawsze chciałem dzielić się swoimi wrażeniami ze wspaniałego świata wirtualnej rozrywki. Pamiętajcie, że czas spędzony na czytaniu nigdy nie jest czasem zmarnowanym.
Scroll to top