Walka z Backlogiem: Dying Light (PS5). Deadrunner

Gra dostępna na:
PC
PS4
PS5
XONE
XSX
SWITCH
Dying Light - grafika główna

Długo zbierałem się, by zagrać w Dying Light. Pierwsze Dead Island zrobiło na mnie ogromne wrażenie. Grze Techlandu, choć nie pozbawionej problemów i dłużyzn, trudno było odmówić rozmachu i – to już zwłaszcza – niesamowicie przyjemnego modelu walki, w szczególności w skrojonym z myślą o padach trybie alternatywnym. Dziś jednak patrzę na ów tytuł nieco mnie przychylniej – miodne siekanie zombiaków powoli zaciera się w mojej pamięci, pozwalając wysunąć się na pierwszy plan wspomnieniom fabularnej miałkości i często głupkowatego poczucia humoru. Toteż na Dying Light tych samych twórców spoglądałem przez pryzmat ich wcześniejszego dzieła. Tytuł jawił mi się dotąd właśnie jako nieco bardziej udziwnione Dead Island z żółtym filtrem, więc nawet nie wiecie, jak bardzo cieszę się, mogąc powiedzieć, że kolosalnie się myliłem.

Jeden szkielet, dwa trupy

Owszem, Dying Light na dobrą sprawę zbudowano na szkielecie Dead Island, zatem należy spodziewać się pierwszoosobowego slashera z elementami survival horroru, który ograć można również z trójką znajomych. Techland wziął sobie jednak do serca krytykę odbiorców i ostro zakasał rękawy, by ich kolejna gra okazała się zdecydowanie lepszą. Udało się. Dying Light to w zasadzie zupełnie nowa jakość, w której blasku Dead Island pali się ze wstydu. Sam natomiast pluję sobie w brodę, że tak długo zbierałem się, by w końcu wyruszyć do Harranu i zawalczyć z pustoszącą to miasto plagą nieumarłych.

Dying Light - celowanie
Nie każdy z mieszkańców Harranu jest do nas przyjaźnie nastawiony.

Lockdown ostateczny

Pochodzenie morderczego wirusa nie jest jasne (aczkolwiek, jeżeliby oblizać wszystkie ściany Harranu, to pewnie jakąś informację na ten temat by się znalazło). Wiemy tylko, że miasto zostało objęte bezwzględną kwarantanną, a wszystkie rządy tego świata usiłują znaleźć jakiekolwiek rozwiązanie problemu. Wcielamy się w Kyle’a Crane’a, najemnika zatrudnionego przez organizację GRE do odzyskania informacji, które mogą przyczynić się do wynalezienia lekarstwa, z rąk Kadira Sulejmana, znajdującego się gdzieś w Harranie. Nim jednak minie kilka minut od lądowania, Kyle zostaje ugryziony przez jednego ze stworów, przez co misja przybiera dużo bardziej personalnego znaczenia. W końcu od sukcesu w odnalezieniu się w lokalnej walce o władzę i odzyskaniu informacji zależy również nasze życie.

Opowiadana przez Dying Light historia może nie jest nazbyt odkrywcza i notorycznie straszy przemielonymi przez popkulturową machinę kliszami, ale wciąż jest to olbrzymi krok naprzód względem Dead Island. Przede wszystkim spełnia swoją funkcję w zmotywowaniu gracza do odnalezienia leku na wirusa, a jej bohaterowie faktycznie warci są zapamiętania, nawet jeśli nie rozwinięto ich nad wyraz mocno. Łatwo jest się bowiem z nimi związać i zacząć przejmować się ich losami. Nieźle wypada również obsada drugoplanowa, którą poznajemy podczas licznych zadań pobocznych, pozwalających swoim luźniejszym podejściem odetchnąć nieco od przytłaczająco poważnej atmosfery wątku głównego.

Dying Light - zamachiwanie
Pojawienie się w okolicy takiego oto tęgiego chłopa zwiastuje kłopoty.

Ciachu-ciachu umarlaka

Sensownie wypada również sama rozgrywka, która chociaż powiela pewne pomysły z Dead Island, znacząco rozbudowuje je, dorzucając przy tym sporo od siebie, dzięki czemu Dying Light zyskuje własną, unikalną tożsamość. To wciąż w dużej mierze slasher, więc sporo czasu spędzamy tu na siekaniu zombiaków wszelakiego rodzaju bronią białą. Tę możemy także ulepszać, ale Dying Light daleko do wariackich tworów z Dead Island. W drugiej połowie gry (mapa Harranu została podzielona na slumsy i starówkę), do dyspozycji otrzymujemy również broń palną, która jest potężną, ale hałaśliwą alternatywą dla co rusz psujących się noży i pałek. Wszystko to, w połączeniu z różnorakimi gadżetami pokroju petard i koktajli Mołotowa, oddaje w ręce gracza sporą dowolność w podchodzeniu do nieumarłych problemów.

Nocne bieganie

Osobiście jednak stroniłem od walki tak często, jak tylko mogłem. Nie tylko jest ona dosyć wymagająca nawet w przypadku zaledwie kilku przeciwników ( zwłaszcza kiedy wśród nich poza regularnymi zdechlakami znajdziemy zwinne virale lub plujące kwasem ohydztwa), ale sama mechanika poruszania się w Dying Light jest wykonana tak dobrze, że sprawia znacznie więcej przyjemności niż pranie trupów po mordach. Wprowadzony do gry parkour był bardzo mocno zapowiadany i nie skończyło się wyłącznie na obietnicach. Bieganie po uliczkach Harranu i wspinanie się po dachach okolicznych budynków sprawia masę frajdy, a przy tym pozostaje diabelnie angażujące ze względu na konieczność spojrzenia się w kierunku krawędzi, której chcemy się chwycić. Brzmi to z deczka topornie, ale w praktyce okazuje się wybitnie wręcz intuicyjne, sprawiając tym samym, że nawet brak szybkiej podroży, nie boli zbyt mocno.

Dying Light - leniuchowanie
Rozciągnięte tu i ówdzie liny pomagają w szybkim opuszczaniu wysokich budowli. Alternatywą jest skok w worki z piaskiem.

Nieźle wypada równie tryb dnia i nocy, który nie ogranicza się wyłącznie do zmiany palety barw. W Dying Light nocą na ulice Harranu wychodzą jeszcze bardziej krwiożercze bestie, a pałętające się po nich do tej pory umarlaki zyskują wigoru i stają się znacznie agresywniejsze niż dotychczas. Każda noc to zatem ciągła walka o przetrwanie i próba przemknięcia niepostrzeżenie między stworami lub zgubienia pościgu, kiedy koniec końców nam się nie uda. Jest znacznie trudniej, ale gra wynagradza śmiałków szybszym przyrostem doświadczenia. Ryzykujemy więcej, ale sporo możemy też zyskać. Śmierci i tak nie ma się co obawiać, bo poza utratą pewnej puli punktów doświadczenia, nie ponosimy żadnych konsekwencji. Nawet ubite wcześniej stwory pozostają martwe, więc ginąć można do bólu. Odrobinę to głupie, ale w niektórych momentach piałem peany na temat tej mechaniki. Jeżeli natomiast sami chcielibyście się w podobnego super stwora wcielić, to warto sprawdzić sieciowy tryb „Be the Zombie”.

Piękno pośród zgnilizny

Pod względem technicznym trudno jest Dying Light cokolwiek zarzucić. Gra pomimo upływu lat wciąż wygląda kapitalnie, a widoki ze szczytów najwyższych wież nadal potrafią zachwycić. Irytować może jedynie mocno żółta kolorystyka i nieco sztywne animacje ludzkich bohaterów, ale nie wpływa to nazbyt na wrażenie, a śmiem nawet twierdzić, że wybrana paleta barw podbija klimat spalonego słońcem, bliskowschodniego miasta. Naprawdę dobrze wypada również klimatyczna ścieżka dźwiękowa z całkiem niezłym, choć nie jakimś fenomenalnym voice actingiem na czele. Dying Light dostało również darmową aktualizację dedykowaną konsolom nowej generacji, więc obecnie zagrać można w niego w wysokiej rozdzielczości i przepięknie stabilnych 60 klatkach na sekundę, dzięki czemu śmiganie po dachach Harranu staje się jeszcze przyjemniejsze.

Dying Light - na autobus czekanie

Deadrunner

Mam wrażenie, że Dying Light, pomimo swojego sukcesu, jest odrobinę pomijany w dyskursie o dobrych, polskich produkcjach. Jasne, przewija się w nich i ludzie o nim pamiętają, ale daleko mu do statusu Wiedźmina 3 czy nawet nieszczęsnego Cyberpunka 2077. Wprawdzie nie jest to równie ambitna produkcja, ale nie można odmówić jej fantastycznej rozgrywki i genialnego klimatu. To produkcja, którą należy sprawdzić i to nawet nie tylko ze względu na patriotyczne postawy, a po prostu dlatego, że jest to absolutnie kapitalna produkcja.

Avatar photo
Moim ulubionym kolorem jest zielony, ale akceptuję też niebieski i czerwony. Choć preferuję siedzenie na kanapie, nie wzgardzę nawet taboretem. Staram się bowiem nie ograniczać i grać we wszystko, na wszystkim. Pasję do grania z radością łączę ze swoją drugą miłością – pisaniem.
Scroll to top